Aktuális Akció

Olajcsere akció
CASTROL olajjal
akciós áron !

BKK

Origó közlekedés

Látogatók

mod_vvisit_counterMa32
mod_vvisit_counterTegnap126
mod_vvisit_counterA héten238
mod_vvisit_counterA hónapban1624
mod_vvisit_counterÖsszesen402654
Téligumi infó
2014 november 05. (szerda) 16:59

A tél szépségeiben benne van a veszély is

A téli közlekedés veszélyeire felhívta az autósok figyelmét a közelmúltban a tűzoltóság. A tapasztalatok szerint ugyanis a viszonylag enyhe, száraz időszakban az autósok hajlamosak elfeledkezni a havas-jeges körülmények okozta veszélyekről, váratlanul éri őket a hirtelen beköszönő téli időjárás, de még ekkor sem késő gondoskodni a biztonságról.

Fizet a biztosító, ha nyári gumival történik a baleset?

Sem a törvényalkotó, sem a felelősségbiztosítók nem írják elő hazánkban a téli gumi használatát. Ez azt jelenti, hogy a balesetet szenvedők a nyári gumikkal történt balesetek után sem távoznak üres kézzel. De nem minden esetben.

Sem a törvényalkotó, sem a felelősségbiztosítók nem írják elő itthon a téli gumi használatát. A gépjármű felelősségbiztosítás fedezi a balesetet szenvedő kárát, függetlenül attól, hogy az okozó téli vagy nyári gumival közlekedett. A teljes körű casco biztosítás állja a javítás költségét a saját járművön. A kivétel, azaz mentesülésre okot adó körülmény, ha a gépjárművel súlyosan elhanyagolt műszaki állapotú kormány- és/vagy fékberendezéssel és/vagy gumiabronccsal közlekednek. Ha egy gépkocsi balesete az elhanyagoltság miatt vagy egyértelműen a nem megfelelő gumi miatt következett be, akkor ez jogalapot teremthet a részleges kártérítésre vagy a kár elutasítására. És nem csak a casco esetében. Ha bizonyíthatóan a gumik rossz állapota okozta a balesetet akár arányosíthat a biztosító, sőt akár a kár összegét követelheti az ügyfelén.

A jelenleg (december 31-ig) hatályos 190/2004. (VI. 8.) kormányrendelet a gépjármű üzembentartójának kötelező felelősségbiztosításáról rögzíti azokat a visszkereseti lehetőségeket, amelyek alapján a biztosító visszakövetelheti az okozott kárt az üzembentartótól, amennyiben "a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta" (a rendelet 34. paragrafusának 1/e pontja). A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást szabályozó kormányrendelet tartalmaz egy olyan kitételt, hogy amennyiben a balesetet a gépkocsi súlyosan elhanyagolt, gondatlan állapota okozta, akkor a biztosítónak 500 ezer forint visszakövetelési joga van a kárrendezést követően a gépjármű üzembentartójával szemben. A 2010. január 1-jén hatályba lépő 2009. évi LXII. törvény (a gépjármű felelősségbiztosításról) ezt az összeget 750 ezer forintra módosítja. A 34. paragrafus 3. pontja kimondja: "Ha az üzemben tartó az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott esetben köteles a megtérítésre, a teljesített szolgáltatások keretei között egy biztosítási eseménnyel kapcsolatban a biztosító, a Nemzeti Iroda, valamint a Kártalanítási Számla kezelője legfeljebb 750 ezer Ft-ig érvényesítheti követelését."


Ajánlott kifogástalan műszaki állapotú, téli gumival felszerelt autóval elindulni, és tájékozódni az útviszonyokról. Aki teheti, inkább a főutakon közlekedjen, és ha szükséges, vigyen magával hóláncot, lapátot és homokot. Aki gyermekekkel indul útnak, ne feledkezzen meg takaróról, meleg teáról. Gondolni kell arra is, hogy az üzemanyag nemcsak a közlekedéshez, hanem az autó fűtéséhez is nélkülözhetetlen. Az öltözékünket pedig ne az autó klímájához igazítsuk. Az út lefagyása nem mindig észlelhető a gépkocsiból, ezért ezt is figyelembe kell venni a sebesség megválasztásakor. A hókotró munkagépek mögött síkos az út, mert a só olvasztó hatása nem azonnali. Ezért nagyon fontos, hogy ha az autós sárga villogóval felszerelt gépeket lát az úton, fokozatosan vegye vissza a sebességet, nehogy rácsússzon a jármű a munkagépre. Tanácsos gyakori féklámpa-villantásokkal figyelmeztetni a mögöttünk haladót. Kezdődő hófúvás, intenzív havazás esetén az autós a legközelebbi lakott hely elérésekor helyezze biztonságba a gépkocsit, és várja meg, amíg az út ismét járható. A tűzoltókat a 105-ös ingyenes segélyhívószámon lehet értesíteni. Ez közlekedést akadályozó, veszélyes helyzetben lehet indokolt, például személyi sérülés veszélye, továbbá egy elakadt autó vagy kidőlt fa esetében.

A hatályos hazai KRESZ nem rendelkezik a téli gumik használatáról. Mint ismert a 2009-ben esedékes KRESZ-módosítás október 1-jén lépett volna hatályba. Azonban az új tervezetben sem szerepel a téligumikkal kapocsolatos szabályozás.


Ausztria:
November 1. és április 15. között a téli abroncs használata kötelező télies időjárás esetén. Havas úton vagy az összes keréken téli gumival vagy a hajtott kerekeken hólánccal lehet közlekedni. Négy évszakos gumik is használhatók, ha azok M+S jelzéssel ellátottak.

Szlovákia:
Havas, jeges úton kötelező a téli gumi használata. Némely hegyi úton a behajtás csak hólánccal megengedett.

Csehország:
November 1. és április 30. között, a "Zimni vybava" jelöléssel ellátott útszakaszokon kötelező a téli gumi használata a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járműveknél, legalább a hajtott kerekeken.

Szlovénia:
November 15-től március 15-ig kötelező a téli gumi használata, 5 cm-t meghaladó hótakarónál pedig a hólánc is – meglétét már a határon ellenőrizhetik. Két téli gumit is elfogadnak.

Horvátország:
Öt centis hónál vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az autón. Télies körülmények között előírt a téli gumi, de elfogadják a négy évszakost és a két hajtott kerékre szerelt félmegoldást is.

Svájc:
Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas bírságra számíthat. Ha valaki havas, jeges úton balesetet okoz nyári gumival, őrizetbe veszik.

Németország:
A gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási és útviszonyoknak, de ez akár egy jó nyári vagy négy évszakos gumit is jelenthet. Hóval borított, jeges utakon általában kötelező a téli, vagy legalább a négy évszakos autóabroncs.

Finnország, Lettország, Litvánia, Észtország:
December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lennie.

Svédország, Norvégia, Izland:
Kötelező a téli gumi és a hólánc a belföldieknek. Télen többnyire szöges téli gumikkal járnak.

Olaszország:
Csak bizonyos tartományokban és útszakaszokon (általában az alpesi térségben) kötelező október 15. és április 15. között a téli gumi.

Franciaország:
Bizonyos útszakaszokon és időjárási viszonyok esetén nem a téli gumit, hanem a hóláncot teszik kötelezővé, mivel a hólánc a személy- és teherautók kötelező tartozéka.

Románia, Szerbia, Lengyelország, Belgium, Hollandia, Dánia, Nagy-Britannia:
Nem kötelező, de ajánlott a téli gumi és a hólánc.

 

Ne felejtsük el:

 

  • A kifogástalan állapotú téligumi nélkülözhetetlen a biztonságos vezetéshez.
  • A téligumi képezi az Ön egyedüli kapcsolatát az úttal és döntően befolyásolja a kormányzást, fékezést és gyorsítást.
  • Egy téligumi átlagos érintkezési felülete az úttal nem nagyobb, mint egy lábnyom.
  • A megfelelő téligumi – megfelelő kiegyen­súlyozottság és gyárilag előírt légnyomás –nemcsak a biztonságot befolyásolja, hanem utazását is kényelmesebbé teheti.
  • A helytelen légnyomás – magas vagy alacsony – a téligumi és csapágyak gyors elhasználódását okozza.
  • Az alacsony nyomású téligumi növeli az üzemanyagfogyasztást.
  • A túlságosan keményre fújt téligumi csökkenti a tapadást és kényelmetlenné, rázóssá teszik az utazást. Ellenőrizze az abroncsok légnyomását kéthetente.
  • A téligumikat akkor ellenőrizze, amikor azok hidegek. Még egy rövid utazás is felmelegít­heti az abroncsokat, ami növeli a légnyomást.
  • Megbízható nyomásellenőrző műszereket ma már szinte minden benzinkútnál talál.
  • Minden új téliguminak meg kell felelnie az európai sebességi és tartóssági szabványoknak, amit az oldalfalon lévő „E" vagy „e" betű jelöl.
  • Az téligumi tapadása vizes úton a gumi kopottságának függvényében csökken.
  • Vizes úton célszerű csökkenteni a sebességet, ez javítja a tapadást.
  • A törvény által megszabott legkisebb futófelületmélység gépkocsik és könnyű járművek számára Európában 1,6 mm az gumi futófelület-szélességének középső háromne­gyed részén és körben a gumi teljes külső átmérőjén.
  • Sok veszélyt rejteget a részlegesen kopott vagy használt téligumi vásárlása. Előéletük ismeretlen és látszólag jó kinézetük veszélyes hibákat rejthet, melyek baleseti károsodásból vagy szakszerűtlen javításból származhatnak.
  • Törvényellenes és nagyon veszélyes azonos tengelyen radiál- és diagonálabroncsokat vegyesen használni.
  • Veszélyes olyan abroncsot használni, amelyen látható hibák vannak, úgymint látható foltok, kilátszó szövet vagy huzal, vágások, repedések vagy dudorok.
  • Az abroncsoknak meg kell felelniük a vezetett jármű típusának.
  • Ha bármilyen veszélyes, a törvényi előírások­nak nem megfelelő abroncsot használ, az komoly büntetést vonhat maga után.

Gumiteszt: