Aktuális Akció

Olajcsere akció
CASTROL olajjal
akciós áron !

BKK

Origó közlekedés

Látogatók

mod_vvisit_counterMa33
mod_vvisit_counterTegnap126
mod_vvisit_counterA héten239
mod_vvisit_counterA hónapban1625
mod_vvisit_counterÖsszesen402655
KRESZ 2014
2014 május 01. (csütörtök) 07:56

KRESZ változások 2014

Előszőr a tervezetek majd a cikk végén az érvénybe lépett változások.

Vészindex kötelező használata autópályán torlódás esetén, lassításkor
A közleményben emlékeztettek: balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A javaslat szerint a KRESZ előírná, hogy a jelentős sebességcsökkentést (a jármű megállásáig, vagy a lassítás megszüntetéséig) a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével kell jelezni. A tárca szerint a bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésével kevesebb lehet az ütközés a gyorsforgalmi utakon.

Közlekedési lámpa zöld jelzéséig való visszaszámláló fényjelzés
A módosításban a KRESZ megújítását célzó lakossági felmérésben felmerült javaslat is helyet kapott: az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben vagy a kiegészítő lámpákon csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.

Egységes kresztáblák

A közleményben emlékeztettek arra is: a KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott, a hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. A rendeletben a módosítás nyomán az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel, a tanulóvezetők így a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak.

Egyedi táblák
A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek, így például kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.


Több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről; felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek - olvasható az NFM közleményében.

Nappali menetfény motorkerékpárosoknál is
Mint írták, a műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt; az 5-6 cm átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.

Mivel szinte gyakorlattá vált autók esetén az első rendszám leszerelése, motorkerékpároknál pedig a hátsó megtörése, hogy a fotót vagy videót készítő sebességellenőrző készülékek felvételein olvashatatlan legyen a rendszám, és így azonosíthatatlan a jármű, a jogszabályalkotó szigorította a rendszámhasználatot. A rendszám nélküli autózás visszaszorításáért a módosítás pontosítja a rendszámhasználat szabályait - hatósági jelzés nélkül a gépjárművek a közúti közlekedésben nem vehetnek részt.

Környezetvédelmi zónák alakíthatók kis, ahová nem hajthat be mindenkiÚj eleme a szabályozásnak a gépkocsikra vonatkozó behajtási tilalom környezetszennyezési jellemzők alapján történő meghatározásának lehetősége, amelyet a közútkezelők a védett belterületi övezetekben fognak alkalmazni – a környezetszennyezési jellemzők azonosítására a rendszámon elhelyezett, a környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó matrica, pontosabban annak színe szolgál.

A vasúti átjárok megközelítése esetében az eddig általánosan érvényes és megadott kötelező 30 km/h sebességhatár megszűnik, az áthaladáskor az adott útra érvényes sebességhatárt kell betartani. A „leállósávok” forgalmi rendjének pontosításával lehetőség nyílik a szabálytalan használat jelenleginél szigorúbb szankcionálására, ezzel a cél a balesetveszély elkerülése. További változtatás, hogy a gépkocsik elszállítására jogosultságot kapnak a közterület-felügyeletek is valamint lehetőség nyílik a magánutak külön jelzőtáblával történő jelölésére is. További információval bővülnek az útjelzőtáblák, valamint újabb sebesség ellenőrzésre figyelmeztető táblát vezetnek be.

 

Az R. 5. §-ának (1)–(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;
b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;
c) amely a jogszabályban meghatározott műszaki és környezetvédelmi feltételeknek megfelel;
d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek.
(2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát – az adott körülmények között indokolt módon – ellenőrizni.”

Az R. 5. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A hatósági jelzés(eke)t [rendszám táblá(ka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.”


Az R. 14. §-ának (1) bekezdése a következő z/3. ponttal egészül ki:
„z/3. „Környezetvédelmi övezet (zóna)” a jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Környezetvédelmi övezet (zóna) vége” (53/f. ábra) jelzőtábláig az úton (övezetben) a gépkocsik nem közlekedhetnek.

A kiegészítő jelzőtábla jelzi azon környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó – a hatósági jelzésen (rendszámtáblán) elhelyezett – matrica színét, amellyel rendelkező gépkocsira a behajtás tilalma vonatkozik.

A behajtási tilalom alól az út kezelője felmentést adhat. A kiegészítő jelzőtáblán „Kivéve engedéllyel” felirat is elhelyezhető.”


Az R. 16. §-ának (1) bekezdése a következő z/6. ponttal egészül ki.
[A veszélyt jelző táblák:]
„z/6. „Torlódás” (95/f ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek;


Az R. 17. §-ának (1) bekezdése a következő d/2. ponttal egészül ki:
[A tájékoztatást adó jelzőtáblák a következők:]
„d/2. „Magánút” (109/b. ábra);
„Mindkét irányból behajtani tilos” (40. ábra) jelzőtábla alatt elhelyezett tábla azt jelzi, hogy az út a közforgalom elől el van zárva.”



Az R. 17. §-ának (1) bekezdése a következő v/1. ponttal egészül ki:
[A tájékoztatást adó jelzőtáblák a következők:]


„v/1. „Útirány-előjelző tábla” (139/a – 139/b. ábra); a tábla autópályán és autóúton azt jelzi, hogy a megjelölt helységek vagy a megjelölt országok a következő útkereszteződésnél melyik irányban érhetők el;”



Az R. 17. §-ának (1) bekezdése a következő y/1. ponttal egészül ki:
[A tájékoztatást adó jelzőtáblák a következők:]

„y/1. „Útvonal-megerősítő tábla” (145/a. ábra); a tábla autópályán és autóúton az út számát, a táblán megjelölt települések távolságát (km mértékegységben) jelzi, továbbá az útcsatlakozások távolságát is jelezheti;”



Az R. 37. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Autópálya és autóút úttestjén – a forgalmi okból szükséges megállást kivéve – megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működteti.”



Az R. 37. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak a b)-e) pontban meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.”

Az R. 39. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.”


Az R. 43. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg is tudjon állni.”


Az R. 59. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendőrség, a közterület-felügyelet, a közút kezelője – az üzemben tartó értesítése mellett és költségére – elszállítással eltávolíthatja azt a járművet, amely
a) a 15. § (9) bekezdés 63/b. ábra szerinti kiegészítő táblával ellátott megállást vagy várakozást tiltó jelzőtábla hatálya alá eső területen szabálytalanul várakozik
,
b) a 37. § (4) bekezdésében, továbbá a 40. § (1)-(2) és (5) bekezdésében, valamint a (8) bekezdésének b) és c) pontjában meghatározott megállási tilalom megszegésével, vagy a rendelkezésekben meghatározott megállási feltételek figyelmen kívül hagyásával szabálytalanul várakozik,
c) kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul tartózkodik,
d) a mozgáskorlátozottak gépkocsijai részére fenntartott, jelzőtáblával vagy útburkolati jellel megjelölt várakozóhelyen jogosulatlanul várakozik.
A jármű elszállításáról a közterület-felügyeletnek, illetve az út kezelőjének a rendőrséget is értesítenie kell.”

Az R. 59. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Azt a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt, főútvonalon tilos, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb 10 napig szabad tárolni. Az úton e rendelkezések megszegésével tárolt járművet a rendőrség, a közterület-felügyelet, a közút kezelője – a tulajdonos költségére – eltávolíthatja.”

Az R. 2. számú függeléke a következő zs/5) ponttal egészül ki:
[Az út mellett vagy közelében levő egyes létesítményekről tájékoztatást adó jelzőtáblák:]
„zs/5) „Közúti forgalom ellenőrzése” (36. ábra); a járművek elhaladási sebességének ellenőrzésére szolgáló sebességellenőrző berendezés fix telepítését – a berendezéstől számított ésszerű távolságra – e táblával kell jelezni.
Az átlagsebesség-ellenőrző rendszerrel ellátott útszakasz kezdetét a „Közúti forgalom ellenőrzése” (36. ábra), az ellenőrzött útszakasz végét a „Közúti forgalom ellenőrzésének vége” (37. ábra) jelzőtábla jelzi.”

Mivel szinte gyakorlattá vált autók esetén az első rendszám leszerelése, motorkerékpároknál pedig a hátsó megtörése, hogy a fotót vagy videót készítő sebességellenőrző készülékek felvételein olvashatatlan legyen a rendszám, és így azonosíthatatlan a jármű, a jogszabályalkotó szigorította a rendszámhasználatot. A rendszám nélküli autózás visszaszorításáért a módosítás pontosítja a rendszámhasználat szabályait - hatósági jelzés nélkül a gépjárművek a közúti közlekedésben nem vehetnek részt.


Környezetvédelmi zónák alakíthatók kis, ahová nem hajthat be mindenkiÚj eleme a szabályozásnak a gépkocsikra vonatkozó behajtási tilalom környezetszennyezési jellemzők alapján történő meghatározásának lehetősége, amelyet a közútkezelők a védett belterületi övezetekben fognak alkalmazni – a környezetszennyezési jellemzők azonosítására a rendszámon elhelyezett, a környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó matrica, pontosabban annak színe szolgál.

A vasúti átjárok megközelítése esetében az eddig általánosan érvényes és megadott kötelező 30 km/h sebességhatár megszűnik, az áthaladáskor az adott útra érvényes sebességhatárt kell betartani. A „leállósávok” forgalmi rendjének pontosításával lehetőség nyílik a szabálytalan használat jelenleginél szigorúbb szankcionálására, ezzel a cél a balesetveszély elkerülése. További változtatás, hogy a gépkocsik elszállítására jogosultságot kapnak a közterület-felügyeletek is valamint lehetőség nyílik a magánutak külön jelzőtáblával történő jelölésére is. További információval bővülnek az útjelzőtáblák, valamint újabb sebesség ellenőrzésre figyelmeztető táblát vezetnek be.